Deze CASI-training geeft je praktische handvatten voor het ontwikkelen van een breed gedragen en goed onderbouwde gedragsveranderingsstrategie. Je doet kennis op over menselijk gedrag, hoe mensen beslissingen maken en waarom mensen zich gedragen zoals ze zich gedragen.
Met de stapsgewijze aanpak pas je als communicatieprofessional, beleidsmedewerker of projectleider de opgedane kennis meteen toe in je werk. De afwisseling tussen theorie, praktijkvoorbeelden en het werken aan een casus maakt dit een leerzame training.
Voor wie is de training bedoeld?
De training is geschikt voor projectleiders, beleidsmedewerkers en communicatieprofessionals.
Wat leer je in deze training?
- Na deze training ken je de basis van gedragswetenschap: hoe maken mensen beslissingen en hoe werkt bewust en onbewust gedrag
- Je leert hoe je een gedragsdoel in je opgaves herkent en formuleert
- Je begrijpt de verschillende gedragsbepalers en gedragstechnieken uit de CASI-methode en leert hoe je het CASI-instrument voor gedragsvraagstukken toepast in je werk
- Je leert wat CASI is en weet wat je per onderdeel van CASI moet doen om tot het gewenste resultaat te komen
- Je leert hoe je een CASI-traject organiseert en sessies faciliteert met beleidsadviseurs, communicatieadviseurs en diverse stakeholders
Wat is de inhoud van de CASI-training?
De training CASI bestaat drie onderdelen. Tijdens deze drie onderdelen voer je het gehele CASI-traject aan de hand van een casus.
Deel 1: Het gedragsdoel (ook als losse module te volgen)
Gedurende dit eerste onderdeel van deze training leer je de basis van gedragswetenschap. Welke elementen zijn er nodig voordat er gedrag tot stand komt? Hoe maken mensen beslissingen? Hoe werkt bewust en onbewust gedrag? We kunnen gedrag pas sturen, als we het begrijpen. Daarna gaan we verder met de eerste stap van CASI: het formuleren van een gedragsdoel.
Deel 2: Doelgroepanalyse
In dit gedeelte van de training leer je hoe je inzicht krijgt in je doelgroep. Volgens CASI zijn er acht gedragsbepalers die invloed hebben op het gedrag. Door vragen te beantwoorden over deze gedragsbepalers analyseer je wat er echt speelt bij je doelgroep en maak je keuzes voor je strategie.
Deel 3: De strategie
Tijdens het laatste deel van deze training ga je aan de slag met de beïnvloedingstechnieken. Je kijkt welke technieken kansrijk zijn om de gewenste gedragsverandering te realiseren en genereert daarvoor zoveel mogelijk creatieve ideeën.
Wat is CASI?
CASI staat voor ‘communicatie activatie strategie instrument’, ontwikkeld bij de Rijksoverheid. Heb je een opgave waarin je het gedrag van je doelgroep wilt veranderen? Dan helpt CASI je bij het ontwikkelen van een strategie en/of interventie om je doel te bereiken.
Er is een kloof tussen iets weten, het willen en het ook werkelijk doen. Dat komt omdat we ons vaker laten leiden door emoties, gewoonten en anderen in onze omgeving dan door een puur rationele afweging van kosten en baten. Als je weet wat mensen echt drijft, dan kun je daar gericht op inspelen. Dit vraagt om een grondige analyse, inleving in de doelgroep en het benutten van inzichten uit de wetenschap en gedragsonderzoek. CASI biedt een palet aan mogelijkheden voor effectieve gedragsverandering en helpt je bij de praktische toepassing ervan. Het doorlopen van het CASI-proces zorgt daarbij voor onderbouwde keuzes en draagvlak in de organisatie.
De trainer
Anouk de Regt, gedragsdeskundige bij Gemeente Amsterdam, verzorgt de CASI-training. Hierbij gebruikt ze inspirerende en energieke werkvormen en materialen, ook neemt ze veel praktijkervaring mee.
Wil je de training CASI incompany volgen?
Publiec verzorgt deze training op verzoek ook op maat voor jouw organisatie. Neem contact op via info@publiec.nl
Praktische zaken
De training bestaat uit twee dagen.
details
- data
- Kosten (individuele inschrijving)
- € 995 (incompany is de prijs anders)
- Data
- Neem contact op voor de mogelijkheden
- Trainer
- Anouk de Regt
- Duur en locatie
- 9.30-17.00 uur