Communicatieafdelingen bij de overheid zijn er in heel veel soorten en maten. Maar bij al deze afdelingen speelt een weerbarstig vraagstuk: hoe ga je om met de waan van de dag? Het is belangrijk om een goede balans te vinden tussen de waan van de dag en de strategische koers die je wilt varen. Want deze waan is vaak zo dominant dat het niet goed lukt om zelf als communicatieafdeling een koers te ontwikkelen die op het hoogste niveau van de organisatie wordt doorleefd en begrepen. Een koers die als kompas kan dienen voor het contact tussen overheid en samenleving, voor zowel de afdeling Communicatie als de gehele organisatie.
Wat kun je verwachten
We zien dat veel communicatieafdelingen (gelukkig niet alle) zichzelf te weinig zichtbaar maken op dit niveau. En dat terwijl daar veel meerwaarde te halen valt voor ons vakgebied én voor inwoners. Het is daarbij belangrijk om een goede balans te vinden tussen de waan van de dag en de strategische koers die je wilt varen. Maar hoe doe je dat?
In deze workshop laten we zien hoe je de waan van de dag wat minder kunt laten regeren, en hoe je zelf meer aan het stuur komt. Tijdens de workshop ga je aan de hand van het trendrapport van de Rijksoverheid, dat mooie handvatten biedt, aan de slag met trendkaarten om te laten zien dat het ene communicatief belangrijker is dan het andere. Je gaat op zoek naar zaken als ‘maatschappelijke impact’, ‘maatschappelijke onrust/kansen’ en ‘gedragsverandering’. Je bespreekt praktijkvoorbeelden en gaat inzien wat efficiënter kan en wat je kan doen om vanuit jouw rol te handelen.
Voor wie bedoeld
Deze workshop is bedoeld voor iedereen die opdrachtgevers en managers wil verrassen met focus op een strategische aanpak. De waan van de dag brengt je niet aan het stuur en je afdeling niet in de gewenste positie. Voornamelijk voor professionals bij de overheid.
Locatie
Fort De Batterijen is centraal gelegen en is een inspirerende en ontspannen locatie met aandacht voor natuur en historie. Het is een perfecte ruimte voor innovatie en nieuwe energie. Een ideale plek om even te ontsnappen aan de waan van de dag.
Incompany workshop
Het is mogelijk om een workshop ‘Waan van de dag’ op maat voor je eigen organisatie te ontwikkelen. Publiec doet dat graag en vaak. De kosten per deelnemer vallen vaak aanzienlijk lager uit bij zo’n maatwerktraject. Bovendien is het met de incompany workshop ook mogelijk om de organisatie en/of een team communicatie te begeleiden in het omgaan met de waan van de dag. Dat doen we dan door daadwerkelijk invulling te geven, zoals het samen bepalen van thema’s en het maken van een plan van aanpak. Neem contact met ons op over de mogelijkheden. We brengen dan een offerte voor je uit.
“Als coördinator zag ik dat we vaak opgeslokt worden door het hier en nu en altijd aan-staan, waardoor projecten of thema’s minder aan bod of zelfs in de knel komen. Door deze workshop zien we dat we veel meer onze rol en positie in kunnen nemen. Wij kijken met veel plezier terug op de dag. We hebben aan het middagprogramma met de workshop Waan van de dag veel gehad en gaan er zeker een vervolg aan geven.”
Debby van Slegtenhorst
Coördinator Externe Communicatie/Woordvoerder
details
- voor wie
- communicatieprofessionals van gemeenten, waterschappen en provincies
- trainer
- Esther Holster
- kosten
- € 595,- incl. btw (Logeion leden 15% korting)
- locatie
- Nieuwegein
- materiaal
- inbegrepen