Leestip: ‘Advieskunst’
Auteur: Guido Rijnja, vakblad C (Logeion)
Welk boek moeten je vakgenoten gelezen hebben?
‘Advieskunst’, van Noëlle van der Hagen en Machiel Willemsen
“Dit boek kwam op mijn weg. We maakten bij Publiec een training, ‘Nieuwe overheid, nieuwe communicatie’. Ik werkte samen met Noëlle van der Hagen, één van de twee auteurs van dit boek. Eerder ontwikkelden we samen cursussen over faciliteren, en we hadden het vaak over de worstelingen van interne adviseurs, niet alleen op communicatiegebied, maar denk ook aan financials en HR-medewerkers.
Denk bij die worstelingen aan hoe je als interne adviseur vaak zoekt naar hoe je het beste in positie komt. Je schuift nu eenmaal niet altijd meteen op het juiste moment met de juiste vragen aan tafel. Wat doe je dan, als je merkt dat je meer te bieden hebt dan dat je kwijt kunt? Toen hebben we die training bedacht, en tegelijk werkte Noëlle aan het boek. Dat bleek naadloos aan te sluiten, en dat heeft onder meer te maken met dat het is gebaseerd op ervaringen van adviseurs. Het is een praktisch boek vooral, met veel handreikingen voor, zoals ze zelf zegt, de jonge professional met een paar jaar werkervaring. Maar ik merk dat het ook voor mensen die al langer in het vak zitten houvast biedt.
Zelf kom ik tegenwoordig als externe adviseur bij organisaties binnen, maar ik heb ook jaren als interne adviseur gewerkt en ondervonden hoe lastig dat soms is, om in het systeem je rol te vinden en in positie te zijn of te blijven. Dat blijkt helemaal niet eenvoudig in deze tijd waarin organisaties voortdurend veranderen en de organisatie meer communicatiekracht ontwikkelt. Hoe kun je dat bijbenen? Daarvoor zul je aan een aantal knoppen moeten draaien.
Wat ik terugkrijg van cursisten is dat het boek niet zwaar theoretisch is en praktische modellen bevat waar je wat mee kunt. Wat me vooral raakt is dat het speelveld van de interne adviseur zoveel bevat. En dat het boek helpt beter zicht te krijgen op dit speelveld en de rol die je speelt, of beter gezegd, de rollen die je kunt spelen. Zet je nu in op strategie, operationeel of tactisch, ga je als expert of als facilitator aan de slag: dat willen we toch allemaal in de vingers krijgen? Het boek helpt je reflecteren, variëren, schakelen. Daarmee oefenen we ook tijdens ons leertraject. Het boek maakt je vervolgens heel bewust van wat er mogelijk is om écht contact te maken en een relatie op te bouwen met bestuurders en anderen om je heen. Een gereedschapskistje.”